TY - JOUR ID - 2574 TI - نقش اسلامى سازى محتواى آموزشى در درونى شدن ارزش هاى اسلامى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Hosein, AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - علوم تربیتی موسسه AU - Seyyed mohammad sadegh, Mousavi nasab AD - استادیار - مؤسسه امام خمینی(ره) AU - Hadi, Razaghi AD - مربی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 21 IS - 8 SP - 15EP - تحلیل محتواى کتاب ها ,اسلامى سازى محتواى آموزشى ,کتاب درسى اسلامى ,علم اسلامى ,محتواى برنامه درسى ,روش هاى درونى سازى ارزش هاى اسلامى ,DO - AB - شکوفاسازى و درونى سازى ارزش هاى اسلامى و هویت سازى بر اساس آنها، روش هاى مستقیم و غیرمستقیمى دارد. به اذعان کارشناسان تربیتى، روش هاى غیرمستقیم، تأثیر بهتر و بیشترى در فرایند تربیت و شکوفا نمودن استعدادهاى درونى دارند. یکى از روش هاى غیرمستقیم تربیت، تلفیق ارزش هاى الهى در کتاب هاى علمى و آموزشى، و اسلامى سازى محتواى آنهاست. کتاب اسلامى ـ حتى اگر محتوایش علوم ریاضى و تجربى باشد ـ کارکرد ارزش آموزى خواهد داشت.      تحلیل نقش اسلامى بودن محتواى کتاب ها در درونى شدن ارزش هاى اسلامى، در گرو شناخت دقیق محتواى اسلامى است. پس از شناخت معیارهاى بازشناسى محتواى اسلامى از غیراسلامى، پنج نقش و کارکرد اساسى، براى کتاب اسلامى در درونى شدن ارزش ها به دست مى آید. نقش هایى چون توحیدپرورى، عقل پرورى، نقل آموزى، تکامل بخشى و ارزش آموزى، کارکردهایى هستند که به طور غیرمستقیم و تدریجى موجب درونى شدن ارزش هاى اسلامى مى شوند. نتیجه درونى شدن ارزش ها به وسیله کتاب اسلامى، تربیت انسانى کامل و ساختن هویت و شخصیتى اسلامى خواهد بود.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2574 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2_4.pdf ER -