TY - JOUR ID - 2580 TI - نقد و بررسى مفهوم پردازى ارزش از منظر پراگماتیسم دیویى و دلالت هاى تربیتى آن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Babak, AD - AU - Mohammad, AD - دانشجوی دکتری - علوم تربیتی دانشگاه شاهد Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 21 IS - 8 SP - 105EP - ارزش ,پراگماتیسم ,برنامه درسى ,روش یاددهى ـ یادگیرى ,ارزشیابى ,DO - AB - ارزش شناسى، یکى از مباحث محورى فلسفه و به تبع آن، فلسفه تعلیم و تربیت مى باشد. اصولاً شناخت ارزش ها، مبنایى براى فلسفه اخلاق و تربیت اخلاقى به شمار مى آید. هریک از مکاتب فلسفى تعلیم و تربیت، تبیین خاص خود را از چیستى ارزش ها و معیارهاى آن ارائه کرده اند. همین امر موجب شده که الگوها و نظریه هاى متنوعى در حیطه تربیت اخلاقى شکل بگیرد. بر این اساس، هدف این پژوهش نقد و بررسى مفهوم ارزش از منظر پراگماتیسم دیویى و دلالت هاى آن در حیطه تربیت اخلاقى مى باشد. مطالعه حاضر از نوع مطالعات فلسفى است که با رویکرد توصیفى ـ تفسیرى صورت مى گیرد. نتایج تحقیق نشان مى دهد که از منظر دیویى، بنیاد ارزش ها در فعالیت هاى فردى و اجتماعى نهفته است؛ یعنى دامنه ارزش ها تا حدى است که به طور مستقیم و غیرمستقیم، اثرى عملى در جریان زندگى فردى و اجتماعى داشته باشند. و با ردّ ذاتى بودن ارزش ها به نسبیت گرایى در این مورد دامن زده مى شود.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2580 L1 - ER -