@article { author = {, Ali}, title = {کارکرد فلسفه اسلامى در مقام تأمین مبادى تصدیقىِ وجودشناختى و معرفت‏شناختى علم کلام}, journal = {معرفت 190، مهر 1392}, volume = {22}, number = {7}, pages = {69-}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کارکرد فلسفه اسلامى در مقام تأمین مبادى تصدیقىِ وجودشناختى و معرفت‏شناختى علم کلام}, abstract_fa ={برخى از مخالفان فلسفه اسلامى، فلسفه را دانشى آسیب‏ زا و مخرب معرفى کرده، آن را عارى از هرگونه کارکرد مثبت و فاقد هر نوع فواید علمى و معرفتى پنداشته‏ اند. ازاین‏رو، سایر علوم اسلامى را از فلسفه بى ‏نیاز و مستغنى قلمداد کرده، و تأثیر و کمک‏رسانى فلسفه به این علوم را از اساس «مورد انکار» قرار داده ‏اند. این مقاله بر این باور است که فلسفه اسلامى، دانشى است بسیار «کارآمد» و «اثربخش» که واجد کارکردهاى متعددى در حوزه ‏هاى گوناگون معرفتى مى‏ باشد. یکى از این کاربردها عبارت است از: تأمین مبادى تصدیقىِ وجودشناختى و معرفت‏ شناختى دانش کلام. متکلمان با وام گرفتن «اصل امتناع تسلسل» از فلسفه، به‏ منزله مبدأ تصدیقىِ هستى ‏شناختى؛ و همچنین اخذ «اصل امکان وصول به شناخت یقینىِ مطابق با واقع»، به‏ مثابه مبدأ تصدیقى معرفت‏ شناختىِ علم کلام، حاجتمندى کلام به فلسفه را آشکار نموده و کارکرد مثبت و «فایده‏ آفرینى فلسفه» را در گستره این دانش، احراز و تثبیت کرده ‏اند. این تحقیق از روش توصیفى ـ تحلیلى سود برده است.}, keywords_fa = {فلسفه اسلامى ,کارکرد فلسفه اسلامى ,کلام اسلامى ,مبادى تصدیقى وجودشناختى ,مبادى تصدیقى معرفت‏ شناختى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2722}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/6_7.pdf} }