@article { author = {, Mojtaba}, title = {کلى؛ تجرید یا تعالى؟}, journal = {معرفت 190، مهر 1392}, volume = {22}, number = {7}, pages = {113-}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کلى؛ تجرید یا تعالى؟}, abstract_fa ={مسئله تفاوت مراتب علم یا به‏ عبارتى، تفاوت ادراک کلى و جزئى نمونه ‏اى از اختلاف دیدگاه ملّاصدرا و فلاسفه پیش از ایشان و در رأس آنها ابن‏ سینا، نسبت به مسئله مهم «علم» است. حکماى پیش از ملّاصدرا با توجه به نظرشان نسبت به ماهیت علم، که آن را عبارت از کیف نفسانى مى ‏دانند، یک نوع برداشتى از تفاوت ادراک کلى و ادراک جزئى دارند و در مقابل، ملّاصدرا با توجه به مبانى فلسفى از دیدگاه خاصى که نسبت به ماهیت علم دارد، برداشتى دیگر از تفاوت مراتب ادراک دارد.  در این نوشتار با روش توصیفى ـ تحلیلى به بررسى اجمالى دیدگاه ملّاصدرا و حکماى پیش از ایشان نسبت به فرایند ادراک و مبانى ایشان در این مسئله، به این نتیجه رسیدیم که فلاسفه قبل از ملّاصدرا، بخصوص ابن‏ سینا قایلند به اینکه جزئى در اثر «تجرید» به کلى تبدیل مى‏ شود، درحالى ‏که ملّاصدرا معتقد است که جزئى در اثر «تعالى» به کلى تبدیل مى‏ شود. البته مبانى و دلایل ملّاصدرا در مسئله یگانه است.}, keywords_fa = {نفس ,علم ,مفهوم کلی ,ادراک عقلی ,تجرید ,تعالى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2725}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/9_OP_1.PDF} }