@article { author = {Norozi, Reza ali and , Kamal and , Hasanali and , Mohammad}, title = {درآمدى بر آراى ابن‏ سینا و جاحظ در باب اصول تربیت}, journal = {معرفت 191، آبان 1392}, volume = {22}, number = {8}, pages = {91-}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {درآمدى بر آراى ابن‏ سینا و جاحظ در باب اصول تربیت}, abstract_fa ={هدف این مقاله، بیان دیدگاه ابن سینا و جاحظ در باب اصول تربیت مى باشد. این پژوهش به روش کیفى و با رویکرد تحلیلى ـ استنباطى انجام شده و با استفاده از منابع موجود و در دسترس به تحلیل و استنباط دیدگاه ابن سینا و جاحظ در باب اصول تربیت پرداخته است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که اصول تربیتى استنباط شده از اندیشه هاى ابن سینا و جاحظ، شباهت ها و تفاوت هایى دارد. از جمله این شباهت ها، مى توان به مواردى همچون اصل توجه به تفاوت هاى فردى، توصیه به عقل گرایى، تغییرپذیرى صفات، اعتدال در یادگیرى، یادگیرى مشارکتى، ایجاد شرایط مناسب براى یادگیرى، تنظیم برنامه با توجه به مراحل رشد انسان و توجه به علاقه فراگیران در کسب علوم اشاره کرد. همچنین، تفاوت ها به این قرار است که ابن سینا به اصل خودشناسى و خودسازى، تربیت شغلى، توجه به صلاحیت و تخصص معلم و اصل توجه به امکانات در فرایند عمل تربیتى توجه اساسى داشته، اما جاحظ به آن توجه نکرده و از آن غافل مانده است.}, keywords_fa = {اصول تربیت ,جاحظ ,ابن سینا ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2736}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/8_OP_5.PDF} }