TY - JOUR ID - 2772 TI - بررسى تطبیقى عوامل رفتارى تربیت معنوى فرزند در خانواده از دیدگاه اسلام و رفتارگرایى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Abolfazl, Sajedi AD - استاد - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Mohammad, Ehsani AD - استادیار - گروه اخلاق و تربیت جامعه المصطفی العالمیه Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 22 IS - 11 SP - 71EP - سبک زندگی ,تربیت معنوى ,عامل رفتارى ,دوره کودکى ,رفتار عبادى ,عامل اخلاقى ,DO - AB - این مقاله با نظر به مسئله تربیت معنوى کودک، که امروزه از مشکلات خانواده و جامعه به شمار مى رود، با روش تحلیلى ـ توصیفى به منظور مقایسه دیدگاه اسلام با نظریه رفتارگرایى در موضوع تربیت معنوى کودک انجام گرفته است. عوامل رفتارى تأثیرگذار در تربیت معنوى کودک در فضاى خانواده، در دو حوزه عبادت و اخلاق شناسایى و پس از بررسى با رویکرد دینى و قرآنى، با دیدگاه رفتارگرایى، تطبیق و وجوه اشتراک و افتراق آن دو مشخص شده است. تفاوت عمده دو دیدگاه، در انسان شناسى است که این تفاوت در تربیت کودک به صورت چشمگیر تأثیرگذار مى باشد. از دیدگاه رفتارگرایى، تربیت معنوى کودک بى فایده است؛ چون امر غیرمادى در وجود کودک حضور ندارد. اما این نوع تربیت کودک و توجه به جنبه معنوى او براساس نظریه اسلام، امرى است لازم و سرنوشت ساز در سراسر زندگى وى. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2772 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/6_8.pdf ER -