@article { author = {, Mohammad hosein and , Maryam and , Hasanali}, title = {موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى}, journal = {معرفت 194، بهمن 1392}, volume = {22}, number = {11}, pages = {101-}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {موانع تربیت عقلانى از دیدگاه شهید مطهّرى}, abstract_fa ={یکى از مهم ترین عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، پرورش و تقویت نیروى عقل است؛ به سبب آنکه عقل در تعدیل و کنترل تمایلات نفسانى و دعوت به اعمال نیک و تقید به مکارم اخلاقى نقش مهمى ایفا مى کند. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى، در پى بررسى عوامل و موانع تربیت عقلانى بر مبناى دیدگاه هاى شهید مطهّرى و تبیین تربیت عقلانى در عرصه تربیت اسلامى است. نتایج مقاله حاضر مبیّن آن است که از منظر شهید مطهّرى، موانع تربیت عقل را مى توان وابسته به علل اخلاقى و عاطفى (پیروى از نفس اماره، مرعوبیت و....)، علل فرهنگى، اجتماعى و سیاسى (فرهنگ و جبر حاکم بر جامعه، پیروى از عادات اجتماعى و...) و علل جسمانى (عدم استفاده صحیح حواس، آثار ناشى از اعتیاد) دانست.}, keywords_fa = {شهید مطهّرى ,تربیت اسلامی ,تربیت عقلانى ,موانع تربیت عقلانى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2774}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/8_4.pdf} }