TY - JOUR ID - 2817 TI - تزاحم ارزش‏هاى اخلاقى در رسانه و راه‏ حل آن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohammad, Fouladi vanda AD - دانشیار - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 23 IS - 3 SP - 41EP - اخلاق ,ارزش‏هاى اخلاقى ,تزاحم ارزش‏هاى اخلاقى ,DO - AB - اخلاق و رسانه، و تعامل دو سویه آن دو، و نقش اخلاق در رسانه، همواره از مباحث جذاب و در عین حال، چالش‏زا بوده است. سؤال اصلى این است که آیا در عرصه اخلاق مى‏توان معیارها و ضوابطى را فرازمانى و فرامکانى تصور کرد که همواره اصحاب رسانه در عمل بدان پایبند بوده، و با عمل بدان، رسانه اخلاقى داشت؟ و یا اینکه، اخلاق و ارزش‏هاى اخلاقى امورى نسبى ‏اند و در هر زمان و یا مکانى، و نسبت به هر فرد و یا موقعیت اجتماعى، این امور معنا و مفهوم متفاوتى را از حیث ارزش بودند، تداعى مى‏کنند. از سوى دیگر، اگر معتقد به اصول و ارزش‏هاى اخلاقى ثابت و فرازمانى باشیم، در تعامل دوسویه اخلاق و رسانه، باید اصحاب رسانه در مقام عمل و در مقام تزاحم، به چه اصول، قواعد و یا معیارهایى پایبند باشند؟ به نظر مى‏رسد، در اسلام ما داراى ارزش‏هاى اخلاقى ثابت و فرازمانى و فرامکانى هستیم. ازاین‏رو، ممکن است اصول حاکم بر رسانه، و ارزش‏هاى اخلاقى جامعه، در مقام عمل دچار تزاحم شوند. این پژوهش با روش توصیفى ـ تحلیلى به بحث از تزاحم ارزش‏هاى اخلاقى در رسانه پرداخته، معیارهایى را براى برون‏رفت از این تزاحم‏ها بیان مى‏ کند. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2817 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_7.pdf ER -