TY - JOUR ID - 2818 TI - جستارى نظرى پیرامون نسبت دین و رسانه از دین رسانه‏اى تا رسانه دینى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Meytham, AD - استادیار - گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 23 IS - 3 SP - 61EP - دین ,رسانه ,رسانه دینى ,دیدگاه ابزارگرایانه ,ذات‏گرایانه ,تعامل‏ گرایانه ,دین رسانه ‏اى ,DO - AB - در این پژوهش نویسنده به دنبال بررسى نسبت دین و رسانه مبتنى بر دو مفهوم و اصطلاح «دین رسانه‏اى» یا «رسانه دینى» است. در همین زمینه، با تأملى نظرى مى‏توان با نگاه تعامل‏گرایانه، دین را به‏مثابه یک نظام متکامل براى زندگى انسان در نظر گرفت که هدف و غایت آن تأمین سعادت اخروى و سامان‏بخشى به سلامت معنوى و مادى بشر است و نیز با تمایز بین سطوح روش، محتوا و هدف براى حوزه مذکور، میان رسانه دینى و دین رسانه‏اى تمایز قایل شد. نتایج پژوهش حاکى از این است که دین رسانه‏اى نمایش مناسک و آیین‏هاى دینى مرتبط با مجراهاى ارتباطات سنتى در رسانه ‏هاى مدرن مى‏باشد، اما رسانه دینى سه سطح موردنظر در حوزه دین به‏ویژه حیطه اهداف و غایات را مدنظر قرار مى‏دهد. توجه به اهداف و غایات دین نه‏تنها در فرایند تولید پیام و محتواى رسانه مهم تلقى مى‏شود، بلکه باید در تمام سازوکارهاى حاکم بر رسانه جارى باشد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2818 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/5_7.pdf ER -