@article { author = {}, title = {نظریه هاى روان شناختى دین و نقد آن1}, journal = {معرفت 112، فروردین 1386}, volume = {16}, number = {1}, pages = {69-}, year = {2007}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نظریه هاى روان شناختى دین و نقد آن1}, abstract_fa ={یکى از مباحث مورد بحث در روان شناسى دین، بررسى خاستگاه هاى روان شناختى دین و دین دارى است. وراى حقیقت داشتن یا پوچ و موهوم بودن دین، چه انگیزه ها و عواملى در طول تاریخ و در حال حاضر، انسان ها را به سوى پذیرش یک دین و التزام به تعالیم و دستورات آن، سوق داده است؟ این مقاله، که ترجمه بخشى از فصل دوم کتاب روان شناسى رفتار، اعتقاد، و تجربه دینى2 نوشته بیت هالامى ( Beit-hallahmi,B.) و آرگیل (Argyle, M) است، به این موضوع اختصاص دارد. در این فصل، فرضیه هاى روان شناختى دین در سه مقوله طبقه بندى شده اند: فرضیه هاى مربوط به خاستگاه، فرضیه هاى مربوط به تداوم، و فرضیه هاى مربوط به پیامد. در این نوشتار، تنها فرضیه هاى دسته اول، ترجمه شده اند. جامعیت این مقاله در ارائه همه نظریات روان شناختى درباره دین، مطالعه آن را براى علاقه مندان به این موضوع، سودمند مى گرداند. در پایان مقاله، نقدى کوتاه بر این دیدگاه ها نگاشته شده که توجه به آن مى تواند خوانندگان را با اشکالات اساسى این نظریه ها آشنا گرداند.}, keywords_fa = {دین ,اعتقاد ,روان شناسى رفتار ,تجربه دینى ,انسان شناسى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/283}, eprint = {} }