TY - JOUR ID - 2864 TI - جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینى از منظر علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Seyed hasan, AD - استادیار - گروه معارف دانشگاه پیام نور Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 23 IS - 7 SP - 107EP - تذکر ,تفسیر المیزان ,علّامه طباطبائى ,نصیحت ,موعظه ,DO - AB - از روش‏هاى تربیت دینى «تذکر» و «موعظه» است. موعظه دعوت به نیکى توأم با خیرخواهى و رقت قلب است. واژه هم‏معناى آن، «نصیحت» و «تذکر» است که به‏معناى پند و اندرز مشفقانه به انگیزه اصلاح و تربیت مى‏باشد. موعظه حسنه در قرآن به‏عنوان روش تربیت دینى در موضوعات اعتقادى و مسائل اخلاقى و اعمال و آداب عبادى به کار رفته است. علّامه طباطبائى با توجه به آیات قرآن، بر این باور است که اگر واعظ و متعظ از شرایط علمى و اخلاقى و اعتقادى مناسبى برخوردار باشند، و نیز محتواى وعظ و اندرز دعوت به خدا باشد، سبب بیدارى دل‏ها و تربیت و تهذیب نفوس انسان‏ها مى‏شود. یادآورى نعمت‏ها و حوادث تاریخى در قرآن براى غفلت‏زدایى و رشد تربیت دینى آمده است. در این پژوهش، تفسیر و تحلیل آیات موعظه و واژه‏هاى مرتبط آن، با توجه به دیدگاه تفسیرى علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان مورد تحقیق و ارزیابى قرار گرفته است.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/2864 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/7_OP_13.PDF ER -