@article { author = {Rafiee, Mohsen}, title = {تفسیر به رأى در اندیشه ‏هاى تفسیرى علّامه طباطبائى با تأکید بر نقش «روش»}, journal = {معرفت 203، آبان 1393}, volume = {23}, number = {8}, pages = {49-}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تفسیر به رأى در اندیشه ‏هاى تفسیرى علّامه طباطبائى با تأکید بر نقش «روش»}, abstract_fa ={«تفسیر به رأى» همواره از برجسته ‏ترین مسائل مطرح میان مفسران و دانشمندان علوم قرآنى بوده و تاریخچه آن را تا دوران نزول وحى و دوران زندگانى رسول خدا صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏آله مى ‏توان به پیش برد. معروف‏ترین سخن درباره نفى تفسیر به رأى را امیرالمؤمنین على علیه‏ السلام از رسول خدا صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله نقل کرده است: «قد کذَبَ عَلَى رسول‏اللّه ـ صلى‏ اللّه علیه و آله ـ عَلَى عهده حتى قام خطیبا، فقال: أیها الناسُ، قد کثرت على الکذابةُ، فمَن کذب على متعمّدا فلیتبوّء مقعدَه مِن النارِ؛ ثمّ کذب علیه من بعده.»      مراد از «تفسیر به رأى» عبارت است از: تفسیر قرآن بر اساس استقلال رأى و بى ‏نیازى از منابع و مستندات معتبر، با هر انگیزه و هدفى که باشد. براى نهى از تفسیر به رأى، مى ‏توان استناد به بسیارى از آیات و روایات کرد. روایات نفى از تفسیر به رأى را مى ‏توان به پنج دسته تقسیم نمود. علّامه طباطبائى از مجموع روایات، به ‏ویژه روایات دسته پنجم، نتیجه مى ‏گیرد که نهى در روایات، مربوط به روش تفسیر است، نه اصل تفسیر؛ یعنى اگر با روش نادرست وارد تفسیر قرآن شویم، حتى اگر به نتیجه درست هم منجر شود، باز هم ناپسند، نکوهیده و محکوم است.  }, keywords_fa = {تفسیر ,علّامه طباطبائى ,تفسیر به رأى ,المیزان ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2873}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_OP_14.PDF} }