@article { author = {, Seyed hasan}, title = {حکمت معاد در المیزان}, journal = {معرفت 204، آذر 1393}, volume = {23}, number = {9}, pages = {75-}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {حکمت معاد در المیزان}, abstract_fa ={از مباحث مهم معادشناسى، حکمت و فلسفه برپایى قیامت است؛ به این معنا که حکمت رستاخیز چیست و چه ضرورتى در برپایى حیات اخروى انسان وجود دارد؟ قیامت چه کمالى را به انسان مى بخشد که وجود آن از منظر وحى الهى لازم و حتمى شده است؟ حکما و متکلمان اسلامى و مفسران شیعه و اهل سنت، با روش هاى مختلف تفسیرى با مبانى متفاوت در طول تاریخ پاسخ هایى به این پرسش داده اند. پژوهش حاضر با روش تحلیلى و با مبانى نقلى و عقلى درون دینى صورت گرفته است، به تحقیق و ارزیابى دیدگاه تفسیرى علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان و مقایسه آن با آراء تفسیرى دیگر مفسران از عامه و خاصه مى پردازد. از دیدگاه تفسیرى علّامه در تفسیر المیزان استفاده مى شود که از جمله حکمت هاى برپایى قیامت، مى توان به مواردى همچون دریافت پاداش و کیفر اعمال و عقاید انسان ها در زندگى دنیوى، اقتضاى سرشت ابدیت خواهى انسان، استعداد بقا و حیات اخروى انسان اشاره کرد.}, keywords_fa = {قرآن ,حکمت ,علّامه طباطبائى ,معاد ,پاداش و کیفر ,ابدیت خواهى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/2888}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/6_OP_14.PDF} }