@article { author = {ٍElahi, Abbas}, title = {تحلیل دیدگاه علّامه طباطبائى درباره غیب و شهود}, journal = {معرفت 216، آذر 1394}, volume = {24}, number = {9}, pages = {25-}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل دیدگاه علّامه طباطبائى درباره غیب و شهود}, abstract_fa ={غیب و شهود در آموزه هاى دینى شامل معناى خاصى مى باشد که کانون توجه علّامه طباطبائى بوده است. این مقاله تلاش دارد به روش تحلیلى ـ توصیفى با مراجعه به تفسیر المیزان، دیدگاه وى درباره مسائلى همچون غیب و شهود، مصادیق و نسبى بودن آن را استخراج کند. از یافته هاى این پژوهش آن است که علّامه، «غیب» را حقیقتى نامحسوس و فرامادى مى داند که وحى آسمانى به صراحت آن را تأیید کرده، درباره آن سخن گفته و آدمیان را به ایمان به آن فراخوانده است. انسان ها گرچه بر حسب فطرت الهى خود از وجود غیب آگاهى داشته و بدان مؤمن مى باشند، اما شناخت تفصیلى غیب و موجودات و جهان هاى نامحسوسى که متعلق به غیب مى باشند، جز از راه وحى آسمانى امکان پذیر نمى باشد و اما شهادت، آن امرى است که مشهود و حاضر نزد مُدرِک است. همچنین شهادت دائرمدار احاطه به شى ء، توسط حس یا خیال یا عقل یا احاطه وجودى است.  }, keywords_fa = {شهود ,علّامه طباطبائى ,تحلیل ,غیب ,غیب نسبى ,غیب مطلق ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/3027}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_OP_26.PDF} }