@article { author = {Aryan, Hamid}, title = {چهارده استدلال بر جواز و لزوم بهره گیرى از عقل در تفسیر قرآن}, journal = {معرفت 222، خرداد 1395}, volume = {25}, number = {3}, pages = {29-}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چهارده استدلال بر جواز و لزوم بهره گیرى از عقل در تفسیر قرآن}, abstract_fa ={جریان عقل گرایى به مثابه یک طیف، نظریه ها و دیدگاه هاى مختلفى را دربر مى گیرد. تمام نگرش ها در این طیف نسبت به اصل اثرگذارى عقل در فرایند تفسیر توافق دارند، اما در کم و کیف  و شرایط آن، اختلاف هایى در بین آنان دیده مى شود. از دیدگاه این جریان، نه تنها بهره گیرى از قوه عقل و داده هاى عقلى در فهم و تفسیر قرآن مجاز، بلکه لازم است. مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى و با هدف ارائه مهم ترین استدلال هاى اقامه شده در اثبات مدعاى یادشده فراهم آمده است. تعدادى از این ادله ناظر به اصل جواز به کارگیرى عقل در تفسیر هستند و برخى دیگر بر لزوم به کارگیرى عقل در فرایند تفسیر دلالت و تأکید دارند. حاصل پژوهش این است که با وجود ادله متقن عقلى و نقلى، دخالت عقل به عنوان قوه استنباط و نیز به کارگیرى مدرکات عقلى به عنوان قرینه براى فهم مراد خدا از آیات قرآن لازم است و با حذف عقل از صحنه تفسیر قرآن، دستیابى به معناى مراد الهى در بخشى از آیات ناممکن و در تعدادى دیگر از آیات منجر به انحراف در تفسیر و حصول معنایى نادرست از آیات خواهد شد.  }, keywords_fa = {عقل ,تفسیر قرآن ,استدلال عقلى ,عقل گرایى در تفسیر ,دلایل عقل گرایى در تفسیر ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/3092}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_22.pdf} }