TY - JOUR ID - 3103 TI - جایگاه کرامت انسانى در تربیت اخلاقى و اجتماعى با تکیه بر آراء شهید مطهرى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohammad, AD - استادیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AU - Fatemeh, Ramezani AD - دانشجوی دکتری - علوم تربتی دانشگاه اصفهان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 25 IS - 4 SP - 13EP - کرامت ,تربیت اخلاقى و اجتماعى ,شهید مطهرى ,DO - AB - در دیدگاه اسلامى، نظر بر کرامت و ارزشمندى شخصیت انسان است؛ زیرا انسان در این دیدگاه، از بهره هایى ذاتى همچون روح الهى، اراده و اختیار، متناسب ترین خلقت، جایگاه خلیفه اللهى و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعى که سایر مخلوقات از آن بى بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادى، جنسى و سنى از آن محظوظ اند. پاسخ به این سؤال مهم که «جایگاه کرامت ذاتى انسان، در تربیت اجتماعى و اخلاقى کجاست؟» هدف این پژوهش است که با تکیه بر آراء شهید مطهرى دنبال کرده و از روش توصیفى ـ تحلیلى براى رسیدن به پاسخ سؤال مذکور استفاده کرده است.      نتایج به دست آمده بیانگر این است که آگاهى متربى نسبت به کرامت خدادادى و انسانى خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ  و ارتقاى این دارایى وجودى بر تنظیم و سامان بخشى روابط و تعاملات اجتماعى و همچنین تخلق به اخلاقیات پسندیده تأثیرگذار است و تحقق تربیت اخلاقى و اجتماعى را به دنبال دارد.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3103 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2_9.pdf ER -