TY - JOUR ID - 3105 TI - درآمدى بر تربیت اخلاقى از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسى با تأکید بر مبانى و اهداف JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Raziyeh, AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان AU - Somayyeh, AD - کارشناس ارشد - تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش AU - Mohammad, AD - استادیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 25 IS - 4 SP - 37EP - اخلاق ,استکمال نفس ,خواجه نصیرالدین طوسى ,تربیت اخلاقى ,مبانى تربیت اخلاقى ,اهداف تربیت اخلاقى ,تهذیب ,DO - AB - تهذیب و تربیت اخلاقى عبارت است از: آراستن نفس به فضایل و پیراستن آن از رذایل و به کارگیرى روش هایى به منظور پرورش نیکى ها و زدودن رذایل اخلاقى. مطالعه تربیت اخلاقى مى تواند گامى مهم در تبیین ساختار نظام اخلاقى و به تبع آن، تربیت اخلاقى باشد. براین اساس، هدف این نوشتار، که از نوع پژوهش هاى کیفى است و با روش تحلیلى ـ توصیفى مبتنى بر روش کتابخانه اى انجام شده، بررسى دیدگاه هاى اخلاقى خواجه نصیرالدین طوسى و دلالت هاى آن بر تربیت اخلاقى در دو بخش مبانى و اهداف تعلیم و تربیت است. نظام اخلاقى خواجه طوسى بر شناخت نفس و اعتدال قوا مبتنى است. مهم ترین نتایج و دستاوردهاى این تحقیق شناسایى مبانى تربیت اخلاقى شامل ماهیت و حقیقت انسان، تعادل قواى نفس و قابلیت آن در وصول به کمال حقیقى و شناسایى اهداف تربیت اخلاقى شامل اهداف غایى، واسطى و آموزشى است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3105 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_9.pdf ER -