TY - JOUR ID - 3109 TI - آثار تربیتى تاریخ از نگاه نهج البلاغه JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mahdi, AD - استادیار - پژوهشکده علوم اسلامی رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی AU - Somayyeh, AD - کارشناس ارشد - علوم حدیث/نهج البلاغه، دانشگاه قرآن و حدیث Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 25 IS - 4 SP - 95EP - تأثیرگذارى تاریخ ,نتایج تربیتى تاریخ ,تاریخ و تربیت ,تاریخ در نهج البلاغه ,اهمیت تاریخ ,DO - AB - یکى از حوزه هاى مطالعاتى نهج البلاغه که به تفکر در آن بسیار تأکید شده، تاریخ است که با توجه به شأن هدایتگرى امیرمؤمنان على علیه السلاممى تواند یکى از روش هاى تربیتى ایشان به شمار آید. از نگاه نهج البلاغه، تاریخ یکى از منابع غنى تربیت در اسلام است که هدف از مطالعه آن تصدیق عملى یعنى تربیت در سایه توجه به حقایق گذشتگان است. این مقاله با رویکرد اکتشافى ـ تحلیلى کوشیده است تا با بررسى سخنان امیرمؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه، آثار تربیتى مطالعه تاریخ را کشف نماید، به علل تأثیرگذارى تاریخ در زندگى و نحوه تأثیرپذیرى صحیح از تاریخ بپردازد و رابطه تاریخ با تربیت را تبیین نماید. نتیجه این پژوهش که با کشف، تحلیل و اثبات آثار تربیتى مطالعه تاریخ به دست آمده است، نشان مى دهد که مطالعه تاریخ آثارى همچون پرورش فکرى و عقلانى، بیدارى از غفلت، مرگ آگاهى، تقوا، اخلاق عملى، حیا، زهد، محاسبه، ارائه الگوهاى نمونه خواهد داشت.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3109 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/8_8.pdf ER -