TY - JOUR ID - 3164 TI - تحلیل و بررسى آراء تربیتى علّامه اقبال لاهورىبا تأکید بر اهداف و روش ها JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Akbar, Rahnema AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد AU - Mohsen, AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد AU - Seyyed Abdul Karim, AD - کارشناس ارشد - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شاهد Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 25 IS - 9 SP - 101EP - تعلیم و تربیت ,اقبال لاهورى ,خودى ,اهداف و روش هاى تعلیم و تربیت ,DO - AB - علّامه محمداقبال لاهورى به عنوان یکى از چهره هاى درخشان تاریخ مشرق زمین و دنیاى اسلام، کوشید تا اندیشه هاى اصلاح گرایانه، آگاه کننده و هدایتگر خویش را براساس آموزه هاى دین مبین اسلام بنا نهد. در آثار وى، به موضوعات گوناگونى از جمله «تعلیم و تربیت» برمى خوریم. ویژگى اصلى آراء تربیتى اقبال این است که علاوه بر اسلامى بودن، بر مفهوم فلسفى خاصى به نام «خودى»، به معناى انسان کامل بنا شده و در خصوص چگونگى تکامل ارزشى و اخلاقى «خودى» به تفصیل بحث کرده است. بر این اساس، هر کسى باید ابتدا به خود توجه داشته باشد، ارزش وجودى خود را بشناسد و سپس به امور دیگر بپردازد. این خودى مى تواند محک اعمال نیک و بد انسان باشد. این تحقیق نظرى است و سعى دارد با روش توصیفى ـ تحلیلى، مهم ترین اهداف و روش هاى تربیتى مدنظر علامه اقبال لاهورى را بررسى کند.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3164 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/6_23.pdf ER -