@article { author = {, Mohsen}, title = {تبیین وجودشناختى متعالى یا ناسوتى شدن انسان با رویکرد حکمت متعالیه}, journal = {معرفت 232، فروردین 1396}, volume = {26}, number = {1}, pages = {53-}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین وجودشناختى متعالى یا ناسوتى شدن انسان با رویکرد حکمت متعالیه}, abstract_fa ={بنا بر اصول فلسفى حکمت متعالیه، نفس انسان از جسم نشئت گرفته و نفس و بدن چنان در هم تنیده اند که بدن از مراتب نازله نفس است؛ بدن مادى ـ که مرتبه اى از مراتب وجود انسان است ـ و دنیاى مادى ـ که وجود انسان را احاطه نموده ـ زمینه ناسوتى و مادى شدن وجود انسان را فراهم کرده اند. بنابراین، اگر انسان با تلاش خود و استمداد از دین الهى، استعدادهاى فطرى خود را در قلمرو عقل نظرى و عقل عملى تکامل ندهد، استکمال او در مرتبه حس و خیال متوقف خواهد شد. به عقیده صدرالمتألهین تعداد اندکى از انسان ها به کمال عقلى نایل مى شوند. حس و خیال، ایستگاه (توقفگاه) تکامل بسیارى از انسان هاست. مقاله پیش رو با تبیین هستى شناختى و روش تحلیلى ـ توصیفى و با رویکرد حکمت متعالیه، به بررسى و تبیین فرایند متعالى یا ناسوتى شدن انسان مى پردازد. تحقیقات فلسفى، آیات قرآنى، روایات معصومان علیهم السلام، مطالعات پسینى و تجارب تاریخى، نشان مى دهند که انسان هاى متعالى و ملکوتى در اقلیت و انسان هاى ناسوتى و دنیامدار در اکثریتند.  }, keywords_fa = {نفس ,عقل ,صدرالمتألهین ,متعالى ,عالم خیال ,حس ,ناسوتى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/3221}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/5_16.pdf} }