TY - JOUR ID - 3242 TI - پژوهشى در تفسیر قضا و قدر و بداء در نظام فلسفى میرداماد JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohammad ali, ismaeili AD - دانشجوی دکتری - فلسفه جامعه المصطفی العالمیه Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 26 IS - 3 SP - 33EP - قضا ,قدر ,بداء ,زمان ,سرمد ,دهر ,میرداماد ,DO - AB - تفسیر قضا و قدر الهى، اقسام قضا و قدر، صفت ذاتى یا فعلى بودن آنها و ارتباط قضا و قدر با مسئله «بداء» همواره از مسائل مطرح بوده و ارتباط آن از یک سو، با مسائل حوزه خداشناسى، و از سوى دیگر، با مسائل حوزه انسان شناسى، بر ظرافت آن افزوده است. در نظام فلسفى میرداماد، تفسیر نسبتا جامعى براى قضا و قدر ارائه شده است. قضا و قدر در اندیشه میرداماد داراى دو قسمِ علمى و عینى است. «قضاى علمى»، علم الهى به اشیاست، از آن حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو جمعى و وحدانى و اجمالى. «قضاى عینى» وجود عینى موجودات در عالم دهر است. «قدر علمى» علم الهى به اشیاست، از این حیث که علت ایجاد آنهاست، به نحو تفصیلى و متکثر و تدریجى. «قدر عینى» وجود خارجى حوادث و کائنات در ظرف عالم ماده است. این نوشتار با هدف تفسیر قضا و قدر در اندیشه میرداماد، با روش توصیفى ـ تحلیلى، این مسئله و ارتباط آن با مسئله بداء را تبیین کرده است.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3242 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_28.pdf ER -