TY - JOUR ID - 3264 TI - هدف غایى تربیت اخلاقى در قرآن از منظر تفسیر «المیزان» JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Seyed ahmad, Faghihi AD - استادیار - گروه تفسیر و علوم قرآن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) AU - Younos, Hasani AD - دانشجوی دکتری - تفسیر و علوم قرآنی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 26 IS - 5 SP - 13EP - اخلاق ,تربیت ,المیزان ,علامه طباطبائى ,تربیت اخلاقى ,هدف غایى ,DO - AB - «تربیت اخلاقى» عبارت از فرایند زمینه سازى و آموزش و به کارگیرى راه کارهاى معرفتى و انگیزشى و عملى و رفع موانع به منظور تزکیه نفس و رشد و شکوفایى انسان براى نیل به کمال نهایى است. براى تربیت اخلاقى، اهداف متعددى در ابعاد بینش، گرایش و رفتار آدمى ترسیم مى شود که در مجموع، همه این اهداف در راستاى هدف نهایى واحدى قرار مى گیرد. هدف پژوهش حاضر ارزیابى برخى دیدگاه هاى مطرح شده براى هدف غایى و تبیین تعابیر ناظر به آن و واکاوى ارتباط و نسبت بین آنها و در نتیجه، بیان هدف غایى براى تربیت اخلاقى در قرآن کریم از نگاه تفسیر المیزان است. پژوهش حاضر با روش توصیفى و تحلیلى، به این موضوع پرداخته است. عناوین «هدایت»، «عبادت»، «سعادت»، «فوز» و «فلاح»، «رحمت»، «قرب» و «رضوان الهى» در قرآن کریم، مشیر به هدف واحد نهایى است. با بررسى نسبت این تعابیر با یکدیگر و تبیین نقش مقدمى بودن برخى از آنها نسبت به برخى دیگر، نیل به قرب و رضوان الهى به عنوان هدف غایى تربیت اخلاقى، حاصل پژوهش حاضر است.   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3264 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2_29.PDF ER -