TY - JOUR ID - 3267 TI - درآمدى بر اندیشه هاى تربیتى علامه طباطبائى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohammad Sadegh, AD - دانشجوی دکتری - فقه تربیتی جامعه المصطفی العالمیه AU - , Rezaei AD - دانشیار - گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 26 IS - 5 SP - 59EP - تعلیم و تربیت ,معلم ,استلزامات تربیتى ,شاگرد ,روش تدریس و تشویق و تنبیه ,DO - AB - این پژوهش با روش توصیفى ـ تحلیلى، درصدد تبیین نظریه علامه طباطبائى در خصوص اندیشه هاى تربیتى مى باشد. علامه به تناسب، در مباحث علمى ـ فلسفى خود به بحث هاى مرتبط با فلسفه تعلیم و تربیت پرداخته است. نظرات ایشان با توجه به رویکرد فلسفى و توجه ویژه به حکمت متعالیه و تکمیل آن، بستر مناسبى براى طرح ریزى یک نظام جامع تربیتى برآمده از فلسفه اسلامى است. خصوصیات کم نظیر و گاهى هم منحصردبه فرد ایشان، از جمله اشراف بر مباحث فلسفه اسلامى و ارائه نظرات مبتکرانه از طرفى و آشنایى با فلسفه غرب و مبانى آن از سوى دیگر، مى تواند از دلایل اقبال عموم فرهیختگان حوزوى و دانشگاهى به ایشان باشد.      ازاین رو، پرداختن به آراى این اندیشمند فرزانه، گامى به سوى نظام تعلیم و تربیت اسلامى مى باشد. در این تحقیق سعى شده است با بیان دیدگاه علامه طباطبائى درباره فلسفه آموزش و پرورش، بعد نگرشى آن و استلزامات تربیتى آن در آموزش و پرورش، با نقل قول مستقیم و گاهى هم با برداشت هاى محتاطانه از تفسیر شریف المیزان، به طور اجمالى نظام تربیتى اسلامى بر اساس دیدگاه ایشان ترسیم شود. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3267 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/5_29.PDF ER -