TY - JOUR ID - 3279 TI - تأمل در فلسفه تربیت کودکان استثنایى مبانى، اهداف و اصول JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Akbar, Rahnema AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد AU - Majid, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد AU - Rasool, AD - کارشناس ارشد - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 26 IS - 6 SP - 71EP - اهداف ,مبانى ,اصول ,فلسفه تعلیم و تربیت ,کودکان استثنایى ,DO - AB - این پژوهش به بررسى فلسفه تربیتى کودکان استثنایى در زمینه مبانى، اصول و اهداف تربیت مى پردازد. این تحقیقاز نوع نظرى و روش آن تحلیلى ـ اسنادى است و در این زمینه، گردآورى اطلاعات نیز از طریق مطالعاتکتابخانه اى انجام گرفته است. یافته هاى پژوهش دلالت دارد بر اینکه براى کودکان استثنایى، تعلیم و تربیت اهمیتویژه و جایگاه رفیعى در زندگانى دارد. بنابراین، مبانى تربیت کودکان استثنایى عبارت است از: کرامت انسان،برخوردارى انسان ها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختار بودن انسان، عدالت به عنوان اساسى ترینارزش اجتماعى، و احسان متمم عدالت. اهداف تربیت عبارت است از: رسیدن به فلاح، خودشناسى، تکریم وپرورش روحیه احترام، کاهش آسیب رشد از طریق مداخله زودهنگام، و پرورش استعدادها. اصول تربیت هم عبارتاست از: اصل «پرورش شخصیت با اتکا به عزت نفس»، اصل «پرورش خلاقیت»، اصل «فعالیت» و اصل «ایثار».   UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3279 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/6_32.PDF ER -