TY - JOUR ID - 3374 TI - گفت‌وگو وکارکردهای تربیتی آن در پرتو آیات و روایات JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Seyed ebrahim, AD - استاد - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AU - Marziyeh, AD - دانشجوی دکتری - برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 27 IS - 3 SP - 27EP - گفتمان ,تربیت ,آیات ,روایات ,تعلیم ,گفت‌وگو ,DO - AB - برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، لازمة زندگی در جهان امروز است، و «گفت وگو» مهم ترین ابزار برای برقرای این ارتباط به شمار می آید. با توجه به نقش تأثیرگذار گفت وگو در تربیت ابعاد فردی و اجتماعی، لازم است به پرورش این مهارت، توجه ویژه ای مبذول شود. لیکن تا زمانی که ارزش، اهمیت و آثار تربیتی گفت وگو تبیین و بررسی نشده باشد، احساس نیاز و تمایل به آن به وجود نخواهد آمد. هدف اصلی مقالة حاضر، تبیین کارکردهای تربیتی گفت وگو در ابعاد فردی و اجتماعی است و در این زمینه از آیات و روایات مرتبط نیز استفاده شده است. بدین منظور، با مطالعة متون مرتبط، ضمن مفهوم شناسی واژة «گفت وگو» و ارتباط آن با سایر مفاهیم مشابه، آداب و شرایط گفت وگوی مطلوب تشریح شده و در نهایت، آثار گفت وگو در بعد فردی و اجتماعی بررسی گردیده است. در بعد فردی، آثاری همچون گسترش شناخت و معرفت، پرورش تفکر نقاد، خودآگاهی، و تقویت اعتماد به نفس، و در بعد اجتماعی سعة صدر، همدلی و هم اندیشی، و حصول وحدت و تفاهم (از طریق گفت وگوی بین نسلی، گفت وگوی تمدن ها و گفت وگوی ادیان) تبیین گردیده است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3374 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_41.pdf ER -