TY - JOUR ID - 3378 TI - بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالت‌های آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohammad, Dawoodi AD - دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Hadi, AD - استادیار - دانشگاه فرهنگیان AU - Sayed Ali, Hosseinizadeh AD - دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 27 IS - 3 SP - 77EP - اسلام ,تربیت اسلامی ,برنامه درسی ,تفاوت زن ومرد ,تربیت رسمی عمومی ,جنسیت و تربیت ,DO - AB - پژوهش حاضر به منظور ارائه‌ی الگویی برای تهیه‌ی محتوای درسی مطلوب با توجه به نگاه اسلام به تفاوت میان زنان و مردان انجام شده است. ازاین رو، با نشان دادن کم توجهی نسبت به رویکرد اسلامی به تفاوت¬های زن ومرد در هدف گذاری ها و برنامه های تربیتی نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از روش «تحلیلی ـ توصیفی» تفاوت های تکوینی و تشریعی زنان و مردان در آموزه های اسلامی مشخص گردید. سپس با توجه به تفاوت های مذکور و در نظر داشتن حوزه های یادگیری مطرح در سند برنامه درسی ملی، در حوزه‌ی یادگیری حکمت و معارف اسلامی، محتوای درسی متفاوتی برای دوره‌ی ابتدایی دختران و دوره‌ی متوسطه‌ی اول پسران پیشنهاد شد. همچنین به منظور آمادگی دختران و پسران برای تشکیل خانواده منطبق با نظام معیار اسلامی، برای دوره‌ی دوم متوسطه، کتاب درسی مستقل برای پسران و دختران با عنوان «سبک زندگی اسلامی» پیشنهاد شد تا بر اساس محتوای آن، دختران و پسران با تفاوت های یکدیگر در ویژگی های تکوینی و همچنین نقش ها و وظایفی که نسبت به یکدیگر دارند، آشنا شوند. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3378 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/7_38.pdf ER -