@article { author = {ghasemi asl estahbanati, Mohammad javad}, title = {تعامل اخلاق و اقتصاد بررسی نقش‌ چهار مبنای ارزش‌شناختی در دانش اقتصاد}, journal = {معرفت 253، دی 1397}, volume = {27}, number = {10}, pages = {13-}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تعامل اخلاق و اقتصاد بررسی نقش‌ چهار مبنای ارزش‌شناختی در دانش اقتصاد}, abstract_fa ={برخی مکاتب اقتصادی بر جدایی اقتصاد از اخلاق تأکید دارند. تبیین دیدگاه درست اسلامی، منوط به تعامل دو دانش اخلاق و اقتصاد است. مقاله‌ی حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی با تبیین رابطه نظریات اخلاقی و اقتصادی، به تطبیق چهار مبنای اخلاقیِ منشأ اعتبار احکام ارزشی، ارتباط واقعیت و ارزش، مراتب احکام ارزشی و مخاطب شناسی در خطاب های ارزشی، در دو حوزه دانش اقتصاد؛ یعنی انواع نظریات اقتصادیِ، هنجاری، اثباتی و سیاستی و انواع واحد تحلیل اقتصادی، با تأکید بر فرد و نهادهای اقتصادی پرداخته است.     یافته های پژوهشی حاکی از این است که اقتصاد هنجاری، زیرمجموعه‌ی اخلاق هنجاری و اقتصاد اثباتی، در تعامل مستمر با اخلاق توصیفی است. تفاوت در مبانی اخلاقی، موجب تمایز در نسبیت یا اطلاق نظریات هنجاری و سیاستی، تشخیص غایت رفتارهای اقتصادی، تعیین اعتبار معرفتی و مرجع تشخیص خطاب های اقتصاد هنجاری و سیاستی، موضع گیری درباره‌ی جایگاه وجودی و روش شناختی نهادها در اقتصاد، شناخت ارزش های اقتصادی و رتبه بندی بین ارزش های اقتصادی با سایر ارزش ها، ایجاد ظرفیت مقایسه‌ی اندیشه های اقتصادی، با اتکا به ارزش های اخلاقی و رفتاری، تعریف انسان اقتصادی و اقتصاد انسانی خواهد شد.}, keywords_fa = {مخاطب‌شناسی ,خطاب‌های ارزشی ,دانش اقتصاد ,واقعیت و ارزش ,مراتب احکام ارزشی ,مبدأ مشروعیت احکام ارزشی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/3446}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_48.pdf} }