TY - JOUR ID - 3446 TI - تعامل اخلاق و اقتصاد بررسی نقش‌ چهار مبنای ارزش‌شناختی در دانش اقتصاد JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohammad javad, ghasemi asl estahbanati AD - دکتری - فلسفه اقتصاد اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 10 SP - 13EP - مخاطب‌شناسی ,خطاب‌های ارزشی ,دانش اقتصاد ,واقعیت و ارزش ,مراتب احکام ارزشی ,مبدأ مشروعیت احکام ارزشی ,DO - AB - برخی مکاتب اقتصادی بر جدایی اقتصاد از اخلاق تأکید دارند. تبیین دیدگاه درست اسلامی، منوط به تعامل دو دانش اخلاق و اقتصاد است. مقاله‌ی حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی با تبیین رابطه نظریات اخلاقی و اقتصادی، به تطبیق چهار مبنای اخلاقیِ منشأ اعتبار احکام ارزشی، ارتباط واقعیت و ارزش، مراتب احکام ارزشی و مخاطب شناسی در خطاب های ارزشی، در دو حوزه دانش اقتصاد؛ یعنی انواع نظریات اقتصادیِ، هنجاری، اثباتی و سیاستی و انواع واحد تحلیل اقتصادی، با تأکید بر فرد و نهادهای اقتصادی پرداخته است.     یافته های پژوهشی حاکی از این است که اقتصاد هنجاری، زیرمجموعه‌ی اخلاق هنجاری و اقتصاد اثباتی، در تعامل مستمر با اخلاق توصیفی است. تفاوت در مبانی اخلاقی، موجب تمایز در نسبیت یا اطلاق نظریات هنجاری و سیاستی، تشخیص غایت رفتارهای اقتصادی، تعیین اعتبار معرفتی و مرجع تشخیص خطاب های اقتصاد هنجاری و سیاستی، موضع گیری درباره‌ی جایگاه وجودی و روش شناختی نهادها در اقتصاد، شناخت ارزش های اقتصادی و رتبه بندی بین ارزش های اقتصادی با سایر ارزش ها، ایجاد ظرفیت مقایسه‌ی اندیشه های اقتصادی، با اتکا به ارزش های اخلاقی و رفتاری، تعریف انسان اقتصادی و اقتصاد انسانی خواهد شد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3446 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_48.pdf ER -