@article { author = {, Hojjatollah and , Mohammad mahdi}, title = {مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم}, journal = {معرفت 254، بهمن 1397}, volume = {27}, number = {11}, pages = {23-}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیت اسلامی از نظر قرآن کریم}, abstract_fa ={آموزش و پرورش نیازمند ابزارهایى براى سنجش و ارزشیابى است. شاخص‏هاى تربیتى، نوعى ابزار هستند که ریشه در اهداف تربیتى دارند؛ زیرا شاخص‏ها، ابزارى براى رسیدن به اهداف‏اند. این  پژوهش با رویکرد نظرى و مطالعه اسنادى و با بیان شاخص‏هاى تربیتى است که از آیات قرآن کریم استخراج شده و مى‏توان از آنها در جهت بهبود، رشد و تعالى فعالیت‏هاى تربیتى بهره گرفت.     براساس یافته‏هاى این پژوهش، مجموعه شاخص‏ها و معیارهاى تربیت اسلامى برگرفته از آیات  قرآنى را مى‏توان تحت سه مؤلفه فرایندهاى ذهنى، رفتار و تمایلات دسته‏بندى کرد. شاخص‏هاى ذیل هر مؤلفه عبارتند از: مؤلفه فرایندهاى ذهنى شامل شاخص‏هاى علم و دانش، تفکر و تعقل، معرفت و بصیرت، نقد و ارزیابى؛ مؤلفه رفتار شامل شاخص‏هاى تعهد و مسئولیت‏شناسى  اجتماعى، عمل‏گرایى، عفت و پاکدامنى، امر به معروف و نهى از منکر و عبادت؛ و مؤلفه تمایلات شامل شاخص‏هاى حب الهى، ولایت‏پذیرى. این شاخص‏ها به شدت با همدیگر مرتبط هستند. یافته‏هاى این پژوهش مى‏تواند به عنوان ابزارى مناسب در اختیار نهادها، سازمان‏هاى آموزشى و مدارس قرار گیرد تا آنان را قادر به ارزیابى فعالیت‏هاى تربیتى خود نماید.}, keywords_fa = {قرآن ,شاخص ,مؤلفه ,تربیت اسلامى ,آرمان‏هاى تربیتى ,نظام‏هاى تربیتى ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/3458}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_49.pdf} }