TY - JOUR ID - 3459 TI - محبت؛ رمز سیرة تربیتی امام خمینی‌ ره JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Farah, Ramin AD - دانشیار - فلسفه تطبیقی-دانشگاه قم AU - Fatemeh, akbarzadeh njjar AD - دانشجوی دکتری - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 11 SP - 33EP - تربیت ,محبت ,امام خمینی ره ,انس ,تکافل ,DO - AB - این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی با بازکاوی مفهوم تربیت آغاز شده و با اشاره ای گذرا به برخی روش های تربیتی، بیان می دارد که گرچه اتخاذ روش تربیتی مناسب در گرو شناخت استعدادها و روحیه های مختلف متربیان است؛ اما یکی از مؤثرترین روش ها در تربیت، روش محبت و مهرورزی است. از منظر امام خمینی ره هستی به رحمت و محبت وجود یافته و وجود مظهر رحمت حق است.     محبت و مهرورزی قوای خفته انسان را بیدار و نیروهای مهارشده را آزاد می گرداند، نفس انسان را تکمیل و موجب شکوفایی استعدادهای آدمی می گردد. ازاین رو، امام راحل بر این باور است که هدایت بدون محبت تمام نیست و مهرورزی به موجودات و هدایت آنان از لوازم محبت الهی است. در شاکلة تربیتی امام راحل محبت به گونه های مختلف در گفتار و کردار ایشان به منصة ظهور می رسد. راز تربیت امام راحل در انس و صمیمیت با متربی نهفته و ذکر جلوه ها و نمونه های این محبت و انس در زندگی ایشان، رسالت این نوشتار است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3459 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4-254.pdf ER -