TY - JOUR ID - 3460 TI - خودشناسی و دلالت‌های تربیتی آن از منظر اقبال لاهوری JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Irandokht, AD - دانشیار - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی AU - Maryam, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا AU - Mohsen, AD - دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 11 SP - 45EP - هویت ,آزادی ,اقبال لاهوری ,خودشناسی ,دلالت تربیتی ,DO - AB - یکی از پایه های اصلی پرورش فضائل اخلاقی و تکامل معنوی، خودشناسی و معرفت نفس است، و تا انسان این مرحلة دشوار را پشت سر نگذارد، به هیچ یک از مقامات معنوی نایل نخواهد شد؛ به همین دلیل اندیشمند شهیری مانند اقبال لاهوری، به بررسی دقیق و جامع این مسئله پرداخته است. هدف این پژوهش تبیین راه کارهایی برای رسیدن به خودشناسی و تربیت نفس در آدمی است تا از این طریق راه سعادت برای انسان هموار گردد.     این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، به فلسفة خودی اقبال پرداخته است. فلسفه ای که مبنایش آزادی نفس از قیود بشری، و رهایی از سلطه و استکبار جهانی است. تحقق این امر، در بستر عوامل و زمینه های متعددی، از قبیل: تعبد، عشق، آزادی و... میسر است. در این مقاله راه کارهای تربیتی، با تکیه بر فلسفة خودی اقبال، استنتاج و تبیین شده است. حرکت بر اساس این تدابیر و عمل نمودن به آنها، سلامت فرد و جامعه را تضمین خواهد کرد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3460 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/5_46.pdf ER -