TY - JOUR ID - 3477 TI - تحلیل حدود عاملیت صفات وراثتی در تربیت اخلاقی از منظر روایات JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Hassan, Najafi AD - دکتری - مطالعات برنامه درسي دانشگاه علامه طباطبايي AU - Rohollah, Shahriari AD - دانشجوی دکتری - دانشجوی دکتری اخلاق اسلامی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 28 IS - 1 SP - 23EP - تربیت اخلاقی ,عاملیت صفات وراثتی ,روایات معصومان علیها السلام ,DO - AB - عوامل زیادی در فرایند تربیت اخلاقی دخیل اند، که یکی از آنها، وراثت است. پاسخ به این مسئله که وراثت چه میزان در تربیت اخلاقی انسان نقش دارد، ما را در کسب نتیجه‌ی مطلوب از فرایند تربیت و تحقق اهداف و روش های تربیتی یاری می رساند. این پژوهش با نگاهی توصیفی ـ تحلیلی به عاملیت وراثت در تربیت اخلاقی انسان، و تأثیرگذاری آن، از منظر معصومان علیها السلام. پرداخته است. بدین منظور، ابتدا ساحت های وجودی انسان که وراثت در آنها تأثیرگذار است، بررسی شده است. آن گاه به رابطه این ساحت ها با تربیت اخلاقی اشاره شده است. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که هر فرد بر اثر وراثت دارای زمینه های ارثی در حافظه و هوش و جسم و خُلقیات است. از سوی دیگر، با تحلیل جایگاه هر کدام از این ابعاد در ساحت های مختلف تربیت، به این نتیجه رسیدیم که گرچه وراثت در برخی ساحت های تربیت، مانند: تربیت عقلانی و بدنی، نقش پررنگ و بااهمیتی دارد؛ اما در تربیت اخلاقی، صرفاً به عنوان زمینه ساز، تأثیرگذار است، و باید با استفاده از روش های تربیتی مدیریت شود تا آثار زمینه ای آن مانع جریان تربیت اخلاقی نباشد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3477 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_51.pdf ER -