@article { author = {, Seyyed Mohammad Hossein}, title = {جایگاه تطبیقی نظریة امامت در رویکردهای کلامی و بررسی مبانی فلسفی و عرفانی آن در کلام شیعه}, journal = {معرفت 258، خرداد 1398}, volume = {28}, number = {3}, pages = {37-}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه تطبیقی نظریة امامت در رویکردهای کلامی و بررسی مبانی فلسفی و عرفانی آن در کلام شیعه}, abstract_fa ={نظریة امامت در گرایشات و فرق و نحل گوناگون اسلام دارای رویکردهای مختلفی است. در این مقاله ضمن بیان آراء مختلف امامت، به تبیین مبانی هستی شناختی حکمت متعالیه و نیز عرفان اسلامی در نظریة امامت از دیدگاه مختار پرداخته ایم. روش پژوهش، توصیفی همراه با تحلیل محتوا در بخش مبانی فلسفی است. هدف آن بیان همسویی ایدئولوژی و جهان بینی در نظریة مختار در مسئلة امامت شیعی است. این همسویی، بیانگر معقولیت و عقبة عقلی ـ شهودی نظریة امامت در قول مشهور متکلمان شیعه معاصر می باشد که بر قوت نظری آن می افزاید. از مبانی اثبات شدة فلسفه صدرایی و نیز مبانی عرفان نظری در اثبات نظریاتی همچون جعل الهی بودن امامت، خلافت الهی، وساطت فیض و علم و عصمت امام، بهره برده شده است. همچنین از این مقاله، رویکرد انتقادی به ادعای نظریة «علمای ابرار» که مقام امامت را در حدّ عالمان پرهیزگار تنزل داده اند، روشن می شود امام شناسی منطبق بر مبانی تکوینی وعینی از نتایج این تحقیق است.}, keywords_fa = {امامت ,انسان کامل ,فرق اسلامی ,حکمت متعالیه ,عرفان اسلامی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/3498}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_50.pdf} }