@article { author = {, Seyed Mahmoud}, title = {گونه‌شناسی سیره‌ی امیرمؤمنان علی علیه السلام در مواجهه با خطاهای کارگزاران}, journal = {معرفت 261، شهریور 1398}, volume = {28}, number = {6}, pages = {21-}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گونه‌شناسی سیره‌ی امیرمؤمنان علی علیه السلام در مواجهه با خطاهای کارگزاران}, abstract_fa ={این پژوهش به روش تحلیلی ـ توصیفی بر آن است که روش امیرمؤمنان علی علیه السلام در مقابل اشتباهات کارگزارانش را تبیین کند. در این راستا به بررسی و دقت در چند نوع خطا از طرف کارگزاران امام، و عکس العمل ایشان در مقابل آنها پرداخته است. بررسی ها نشان می دهد که در مقابل خطای اقتصادی، روش امام قاطعیت و برخورد سخت بوده است. در خطاهای فرهنگی ـ اجتماعی به معنای اشرافی گری نیز سیره امام علیه السلام توبیخ و توصیه به ساده زیستی بوده است؛ در مقابل خطای سیاسی کارگزاران، اگر فرد خاطی به خاطر اشتباه در تشخیص خطا کرده بود، روش امام مدارا و تلاش برای بالا بردن درک کارگزار از سیاست اسلامی بود، اما اگر اشتباه به خاطر سوء نیت و عدم صلاحیت فرد بود، روش امام توبیخ و عزل کارگزار بود. درعین حال، از نظر امام حفظ مصالح حکومت اسلامی و اصول حکم رانی دینی بر همه چیز مقدم بوده است. در مورد خطای نظامی کارگزاران سیره‌ی حضرت توبیخ و تذکر به فرد خاطی و حتی عزل موقت او جهت رسیدن به پیروزی در جنگ بوده است.}, keywords_fa = {کارگزاران ,گونه‌شناسی ,سیره امیرمؤمنان علی علیه السلام ,خطاهای اقتصادی ,خطاهای سیاسی ,خطاهای نظامی ,خطاهای فرهنگی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/3528}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_56.pdf} }