TY - JOUR ID - 3556 TI - بررسی مبانی هستی‌شناختی تعلیم و تربیت از منظر تجربه‌گرایی و قرآن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Seyyed Aqhil, NASIMI AD - دکتری - علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان AU - Reza, AD - استادیار - گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان AU - , AD - AU - Jafar, AD - Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 28 IS - 9 SP - 11EP - قرآن ,مبانی ,هستی‌شناختی ,تربیت ,تجربه‌گرایی ,DO - AB - حل مسائل اساسی فلسفه، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، بستگی به پاسخی دارد که به پرسش های هستی شناختی داده می شود، و در ارتباط تنگاتنگ با نوع رویکردی است که نسبت به این مسئله در پیش گرفته می شود. از موضوعات مهم و ضروری برای نظام تعلیم و تربیت، بررسی نقادانه فلسفه ها و نظریه های تربیتی مطرح در این حوزه می باشد. این امر سبب بهره گیری عالمانه و منصفانه از نظریات تربیتی موجود، و مانع اقتباس جاهلانه و کورکورانه می شود. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت از منظر دو رویکرد تجربه گرایی و قرآنی می باشد. محققان جهت نیل به مقصود، از روش تحلیلی ـ توصیفی بهره جسته اند، که خود از نوع تحقیقات کیفی است. همچنین با استفاده از رویکرد وصفی ـ تفسیری به تبیین موضوع و با تحلیل مبانی هستی شناختی به ارائه نکات تربیتی دو رویکرد در چارچوب قرآنی و تجربی اقدام کرده اند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که هر دو رویکرد، شاید در لفظ اشتراکات لفظی داشته باشند، ولی تفاوت ماهوی و معنایی بسیار دارند که به علت جهان بینی و مبانی هستی شناختی متفاوت خواهد بود. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3556 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2_90.pdf ER -