TY - JOUR ID - 3636 TI - مؤلفه‌ها، عوامل و راه‌های مقابله با غفلت در منابع اسلامی با نگاهی روان‌شناختی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Rahim, Mirderikvandi AD - استادیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Seyed abolfazl, AD - دانشجوی دکتری - روان شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 28 IS - 11 SP - 57EP - غفلت ,منابع اسلامی ,روان‌شناسی اسلامی ,مؤلفه‌ها ,عوامل ,راه‌های مقابله ,DO - AB - خداوند در قرآن تأکید فراوانی بر مذمت غفلت و غافلان داشته است و در آیات متعددی بیان می کند که بسیاری از مردم از غافلان هستند «وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُون» و گاهی بعد از رهنمودهای فراوان، تأکید کرده که از غافلان نباش «وَلا تَکُنْ‏ مِنَ‏ الْغافِلِین». با توجه به تفاوت دیدگاه اسلام و روان شناسی در مفهوم غفلت، تعیین ویژگی های آن براساس منابع اسلامی و روان شناختی، ابعاد دیگری از غفلت را آشکار خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفه ها، عوامل و راه های مقابله با غفلت براساس منابع اسلامی است. بدین منظور ابتدا آیات و روایات و متون دینی مرتبط جمع آوری شد و با روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت، در نتیجه ویژگی ها و مؤلفه های غفلت از منابع اسلامی استخراج گردید. نتایج حاکی از تعیین 7 مؤلفه نظری برای غفلت می باشد. همچنین در این پژوهش شش علت و شش راه مقابله با غفلت بیان شده است. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3636 L1 - ER -