TY - JOUR ID - 3770 TI - جایگاه خیال در نظام معرفت‌شناسی صدرالمتألهین JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mahdi, AD - استاد - گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی AU - Fatemeh, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 29 IS - 6 SP - 27EP - معرفت‌شناسی ,صدرالمتألهین ,جهان‌شناسی ,خیال متصل ,خیال منفصل ,DO - AB - خیال در معرفت شناسی صدرالمتألهین، گاه تمایل به ابن عربی و نقش عظیم و مافوق عقلی آن داشته و گاهی هم گرایش به سوی مشاء و منزلت مادون عقلی آن دارد. گرچه جایگاه ویژه در نظام فلسفی صدرالمتألهین، متعلق به عقل است، اما آنجا که عقل در درک مسائلی عاجز مانده، روی به سوی خیال کرده و خیال انسانی مجرد و قائم به نفس انسانی را با طی حرکت جوهری، حلاّل بسیاری از مسائل، از جمله درک صفات ثبوتی وتشبیهی الهی، تعالیم وحیانی نبی و حل مسئلة معاد جسمانی می داند. هدف از این پژوهش تبیین چالش این حکیم متأله در مواجهه با رویکرد عرفان و فلسفه با خیال است که با اتکا به روش توصیفی ـ تحلیلی ارائه شده است. صدرالمتالهین خیال را دارای مراتب می داند و با توجه به مراتب تشکیکی خیال، خیال منتسب به حس را منشأ تصویر و تمثیل و خیال منتسب به عالم ملکوت را، مدخل الهام و وحی می داند. تعهد او به عقل فلسفی موجب شده تا از بعد فراعقلی خیال تنها در جایی که عقل از درک آن عاجز است، بهره جوید. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3770 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_62.pdf ER -