TY - JOUR ID - 3771 TI - تحلیل انتقادی حدوث نفس در آراء شیخ اشراق JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Farah, Ramin AD - دانشیار - فلسفه تطبیقی-دانشگاه قم AU - , AD - کارشناس ارشد - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 29 IS - 6 SP - 39EP - نفس ,حدوث ,قدم ,قطب‌الدین شیرازی ,شهرزوری ,شیخ اشراق ,DO - AB - حدوث و قدم نفس ازجمله دغدغه های فیلسوفان مسلمان بوده است. شیخ اشراق، براساس مبانی فلسفی و دلایل ویژه خود، به حدوث نفس قائل است. او معتقد است نفس همزمان با حدوث بدن مادی، به صورت مجرد حادث می شود. شارحان سهروردی، اندیشه وی را با متون دینی ناسازگار دانسته و دلایل وی بر حدوث نفس را ناتمام دانسته اند. از طرفی شیخ اشراق در رسائل رمزی و تأویلی اش به حضور نفس در عوالم پیشین اشاره دارد و به نظر می رسد که نفس از بالا و عوالم مافوق، به این نشئه مادی آمده و عوالمی را پیش از این دنیا سیر کرده است. در این پژوهش برآنیم با رویکردی تحلیلی و نو اشراقی از مبانی فلسفی شیخ اشراق، ناسازگاری موجود در آراء سهروردی را توجیه کنییم و به این نتیجه رهنمون شده ایم که نفوس انسانی پیش از دنیا در ناحیه علت و رب النوع خویش به نحو کلی وجمعی وجود داشته اند و سپس در این عالم مادی به نحو جزئی و شخصی حادث شده اند. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/3771 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/5_62.pdf ER -