@article { author = {, Abbas and , Ali}, title = {شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی}, journal = {معرفت 277، دی 1399}, volume = {29}, number = {10}, pages = {67-75}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شکوفایی اخلاق در پرتو غایات دینی}, abstract_fa ={در فلسفۀ اخلاق، به ویژه پس از کانت این سؤال مطرح شد که آیا انجام فعل اخلاقی به انگیزه ای خارج از صِرف تکلیف و الزام اخلاقی، فاقد اعتبار است و ارزش اخلاقی ندارد؟ نوع پاسخ به این پرسش، منشأ تقسیم نظام های اخلاقی به دو نحلۀ کلی غایت گرا و وظیفه گرا شده است. نوشتار حاضر با روش کتابخانه ای و توصیفی ـ تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است، و ضمن تدارک پاسخ منفی برای آن، بر وجود غایات به عنوان ضمانت اجرایی افعال اخلاقی تأکید می کند و نوع اخروی آن را ضمن برشمردن مواردی، ارجح می شمارد؛ به ویژه قرب الهی که به تناسب عدم تناهی خداوند، نامتناهی بوده و منبعی پایان ناپذیر برای ترغیب انسان به انجام فعل اخلاقی و تعالی وجودی است.}, keywords_fa = {اخلاق ,محرک‌های دنیوی و اخروی ,ضمانت ,وظیفه‌گرایی ,غایت‌گرایی ,غایت ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/3854}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/8_58.pdf} }