TY - JOUR ID - 4018 TI - بررسی اهمیت و جایگاه شیوۀ تربیتی پرسش و پاسخ در قرآن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Sayed Ali, AD - دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Zhra, AD - حوزوی - طلبه سطح چهار تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزش عالی حضرت ‌زهرا میبد Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 30 IS - 6 SP - 11EP - 18تربیت دینی ,قرآن کریم ,تربیت اسلامی ,روش‌های تربیتی ,پرسش و پاسخ ,DO - AB - از شیوه های تربیتی مؤثر در فرایند یادگیری و آموزش، روش پرسش و پاسخ است. آیا از این شیوه در قرآن و سیرۀ ائمة اطهار استفاده شده است؟ در این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی با تحلیل آیات و روایات و سیرۀ معصومان به دنبال بررسی جزئیات این روش هستیم. محتوای قرآن و روایات گویای آن است که قرآن، نه تنها شیوۀ پرسیدن را رد نمی کند؛ بلکه مردم را به آن دعوت می کند و با ظرافت بیان می دارد که باید از أهل علم پرسید. در قرآن گاهی مردم می پرسند و گاهی سؤال از ناحیۀ خداوند و به هدف تبلیغ معارف دین، برانگیختن تفکر و... است. روایات متعددی در مورد اهمیت پرسش گری وجود دارد، با مراجعه به روایات در حوزه های فقهی مشخص می شود که پیدایش آنها بر پایۀ پرسش گری بوده است. پرسیدن، سبب بالا بردن سطح معلومات، کاهش جهل و نادانی، درک بهتر موضوع و... شده؛ با ایجاد انگیزه، فرد را به سمت کشف ناشناخته ها و پیشرفت سوق می دهد. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/4018 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2_72.pdf ER -