TY - JOUR ID - 4143 TI - آموزش و نهادهای آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی؛ مطالعه موردی: یهود JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Behroz, Rafiee AD - مربی - مربی و عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 30 IS - 12 SP - 57EP - 68مواد آموزشی ,ساسانیان ,یهود ,ادوار تاریخی ,مدارس ,شاگردان ,مدرسان ,DO - AB - با آنکه یکی از اقلیت های توحیدی عصر ساسانی، یهود بوده، تاکنون آموزش و نهادهای آموزشی یهود آن دوران چندان بازکاوی نشده است. موضوع این جستار بررسی آموزش و نهادهای آموزشی یهود در عصر ساسانی است، تا از این رهگذر، انواع این مراکز، پراکندگی جغرافیایی آنها، بنیان گذران و معلمان و متعلمان آنها، مواد آموزشی و دستاوردهای علمی آنها، اقتصاد آموزش آنها را معرفی شود.     دستاورد این پژوهشِ بنیادی ـ تاریخی که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، آن است که گزارش های تاریخی دربارۀ مراکز آموزشی یهودیان، فزون تر از گزارش های موجود دربارۀ مراکز آموزشی زرتشتیان بوده و عصر ساسانی دوران شکوفایی آموزشگاه های یهود بوده است. پراکندگی جغرافیایی این نهادها همگون نبوده و از جزئیات سازمان آموزشی شماری از این مراکز کمتر یاد شده است. محور اصلی برنامۀ درسی آنها آموزه های موسوی در قالب میشنا و تلمود بود. ابتنای اقتصاد این مراکز بر تبرعات یهود و مساعدت حاخام ها بوده و این مراکز را راب ها برپا می داشتند و ریاست آنها نیز با همین افراد بود. این مراکز در اقتصاد و مدیریت و اخلاق و آداب آموزشی، تحت حاکمیت و حمایت کنیسه بودند. فعالیت مدارس یهود را به سه دوره تقسیم کردند. حیات این مراکز، پرفرازوفرود بوده و بارها تعطیل و بازگشایی شده اند. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/4143 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/6_83.pdf ER -