@article { author = {Sharafoddin, Seyyed hosein and Adili, Abdolali}, title = {نقد نظریه‌های جامعه‌شناختی منشأ دین با رویکرد قرآنی}, journal = {معرفت 294، خرداد 1401}, volume = {31}, number = {3}, pages = {45-58}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Among the central topics in the sociology of religion is the discussion of the origin of religion. Without paying attention to the arguments of religions in explaining their origins, sociologists often consider historical and social contexts to be involved in the formation, establishment, continuity and change of religion. This article tries to adopt a position in this regard with the Qur’anic approach and answer the question of the origin of religion. In the light of this Qur’anic position, it is clarified that the theories of sociologists might be true about man-made religions and practices, but not about divine religions. In deriving the view of the Qur’an, the article has followed an inferential approach and has been conducted through reflecting on and analyzing the contents of the related verses and the review of exegetical texts. The distinction between "the origin of religion", "the origin of religiosity" and "the social origin of religion" opens a horizon for the reader to identify the ambiguities that have occurred. The Qur'anic point of view includes three components: "the divinity of the origin of religion", " innateness of the origin of religiosity" and "the sociality of the origin of religion". Sociologists have mainly documented the emergence of religion in the contexts, necessities and requirements of collective life regardless of the causal role of God in sending down the religions and the innate tendency of man to demand and accept religions. }, keywords = {origin of religion, origin of religiosity, the social origin of religion, inferential approach, innate nature, the sociological explanation of religion., }, title_fa = {نقد نظریه‌های جامعه‌شناختی منشأ دین با رویکرد قرآنی}, abstract_fa ={ازجمله مباحث محوری در جامعه شناسی دین، بحث از منشأ دین است. جامعه شناسان غالباً بدون توجه به دواعی ادیان در تبیین منشأ خود، زمینه های اجتماعی تاریخی را در تکوین، استقرار، استمرار و تغییر دین دخیل می دانند. این نوشتار سعی دارد با رویکردی قرآنی در این خصوص اتخاذ موضع کرده و به سؤال از چیستی منشأ دین پاسخ گوید. در پرتو این موضع قرآنی روشن خواهد شد که نظریه های جامعه شناسان اگر در خصوص ادیان و نحله های بشرساخته صادق باشد، درباره ادیان الهی قرین حقیقت نیست. رویکرد نوشتار در استنباط دیدگاه قرآن، رویکرد استنطاقی است که از طریق تأمل و واکاوی مضامین آیات مربوط و بررسی متون تفسیری انجام پذیرفته است. تفکیک میان «منشأ دین»، «منشأ دینداری» و «خاستگاه اجتماعی دین» افقی برای شناسایی خلط های صورت گرفته، بر خواننده می گشاید. دیدگاه قرآن، متضمن سه مؤلفه «الهی بودن منشأ دین»، «فطری بودن منشأ دینداری» و «اجتماعی بودن خاستگاه دین» است. درحالی که در دیدگاه غالب جامعه شناسان، بدون توجه به نقش علّی خداوند در ارسال و انزال دین و گرایش فطری و سرشتی عمیق انسان به مطالبه و پذیرش آن، ظهور دین عمدتاً به زمینه ها، ضرورت ها و اقتضائات حیات جمعی مستند شده است.}, keywords_fa = {فطرت ,تبیین جامعه‌شناختی دین ,رویکرد استنطاقی ,خاستگاه اجتماعی دین ,منشأ دینداری ,منشأ دین ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4171}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/5_83.pdf} }