@article { author = {Jan bozorgi, Mahboubeh}, title = {تحلیل میزان تناظر مبانی معرفت‌شناختی اسناد بالادستی نظام تربیتی ایران با مبانی معرفت‌شناختی نظریه یادگیری الکترونیکی}, journal = {معرفت 295، تیر 1401}, volume = {31}, number = {4}, pages = {11-21}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract The present study was conducted with the aim of analyzing the degree of correspondence between the epistemological foundations of the high level documents of the Iranian educational system and the foundations of the e-learning theory. The research method is qualitative and qualitative content analysis as well as comparative method has been used. The statistical population includes all related internet, library and documentary works. The findings show that there are points of difference between the two epistemological foundations in terms of the components of goals, scope, nature, method, resources and tools. Common points in terms of goal: lifelong learning of the mental existence (Sadr al-Muta’alehin’s principle of the "physicality of occurrence and the spirituality of survival" of the soul, and Deleuze’s continuous variation), Sadra’s notion of the union of knower, knowledge and the known and the subject of relational knowledge and the comparison of knowledge and the knower; in the scope of cognition, acceptance of the natural world (psychology and metacognition); methodology (individual knowledge and the internality of Sadr al-Muta’alehin’s intuitive knowledge and the passive knowledge of the social node and the externality of Sadr al-Muta’alehin’s acquired knowledge and the active knowledge of the network and node) and sources (experience) and tools (senses). The differences include: Deleuzian continuous variation (existence of documents and continuous variation without embodiment); in the goal (negation of meta-narratives, order, duality of power and action and body and soul, unity of knowledge, certain knowledge) in the scope (supernatural world/ neurological), the nature of cognition (existential/non-embodied); methodology (revelation and intellect / communicative) and tools (inspiration and intuition, heavenly book/knot and network and communicative knowledge).}, keywords = {Epistemological foundations, foundations of e-learning theory, high level documents, Iran's educational system., }, title_fa = {تحلیل میزان تناظر مبانی معرفت‌شناختی اسناد بالادستی نظام تربیتی ایران با مبانی معرفت‌شناختی نظریه یادگیری الکترونیکی}, abstract_fa ={پژوهش حاضر با هدف تحلیل میزان تناظر مبانی معرفت شناختی اسناد بالادستی نظام تربیتی ایران با مبانی نظریۀ یادگیری الکترونیکی صورت پذیرفته است. روش پژوهش، کیفی است که در آن از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شده است، جامعۀ پژوهش شامل کلیه آثار مرتبط اینترنتی و کتابخانه ای و اسنادی است. یافته ها نشان می دهند، بین دو مبانی معرفت شناختی، باتوجه به مؤلفه های اهداف، دامنه، ماهیت، روش، منابع و ابزار، نقاط اختلاف و تباینی وجود دارد. وجوه اشتراک در هدف: یادگیری مادام العمر (اصل جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء صدرالمتألهین، و صیرورت دلوزی) وجود ذهنی، اتحاد عالم و علم و معلوم صدرا و سوبژۀ دانش ارتباطی و مقارنه دانش و داننده؛ و در دامنۀ شناخت، قبول جهان طبیعی (علم نفس الامری و فراشناخت)؛ روش شناخت (علم فردی و درونی بودن علم حضوری نفس الامری صدرالمتألهین و علم انفعالی گره اجتماعی و بیرونی بودن علم حصولی صدرا و علم فعال شبکه و گره) و منابع (تجربه) و ابزار (حواس)؛ و در وجوه افتراق عبارتند از: اختلاف در: صیرورت (وجودی اسناد و صیرورت بدون اندام وارگی دلوزی؛ در هدف (نفی فراروایت ها، نظم، ثنویت قوه و فعل و جسم و روح، وحدت علوم، علم یقینی) در دامنه (جهان ماورا الطبیعه/ عصب شناختی)، ماهیت شناخت (وجودی/ بدون اندام وارگی)؛ روش شناخت (وحی و عقل/ ارتباطی) و ابزار (الهام و شهود، کتاب آسمانی/ گره و شبکه و دانش ارتباطی) می توان اشاره کرد.}, keywords_fa = {مبانی معرفت‌شناختی ,اسناد بالادستی ,نظام تربیتی ایران ,مبانی نظریه یادگیری الکترونیکی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4179}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/2_85.pdf} }