@article { author = {, Mohammad and Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah and Sharifirad, Gholamreza}, title = {آموزش و پرورش ابتدایی و ارزش‌ها در رویکردی کیفی ـ تطبیقی با سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران}, journal = {معرفت 295، تیر 1401}, volume = {31}, number = {4}, pages = {23-35}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract The purpose of this research is to determine the values put forward in the elementary school of Iran. The research method is practical in terms of goals and qualitative in terms of data collection. The dimensions and indicators related to the values in the primary education period were determined through reviewing written sources and conducting interviews with experts. The statistical population includes: a) the content of the latest edited version of the national curriculum document of the Islamic Republic of Iran; b) The teachers familiar with the national curriculum document. The statistical sample included 7 and 9 people, respectively, selected non-randomly to the point of theoretical saturation. First, 40 values were extracted from the Document of the Fundamental Transformation of Education by the participants in the research, and then the relationships among the dimensions and components related to the values of the primary education period were investigated. The results showed that the values have two individual and social dimensions. Based on the above qualitative findings, a practical research questionnaire was developed for measuring values in primary schools. }, keywords = {realization of values, elementary schools, individual and social values, national curriculum document., }, title_fa = {آموزش و پرورش ابتدایی و ارزش‌ها در رویکردی کیفی ـ تطبیقی با سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa ={هدف پژوهش تعیین ارزش های مطرح در دوره ابتدایی ایران است و روش آن از نظر اهداف، کاربردی؛ به لحاظ شیوۀ گردآوری داده ها، کیفی است. از طریق بررسی منابع مکتوب و انجام مصاحبه با افراد صاحب نظر، ابعاد، شاخص ها و نشان گرهای مرتبط با ارزش های دورۀ آموزش و پرورش ابتدایی تعیین شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل: الف) محتوای آخرین نسخۀ ویرایش شدۀ سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران؛ ب) معلمان آشنا با سند برنامۀ درسی ملی، بودند. نمونۀ آماری به ترتیب 7 و9 نفر بودند که به شیوۀ غیرتصادفی، در حد اشباع نظری انتخاب شدند. ابتدا40 ارزش از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط شرکت کنندگان در پژوهش احصاء، سپس شرکت کنندگان در پژوهش، ارتباط میان ابعاد و مؤلفه های مربوط به ارزش های دورۀ آموزش ابتدایی را استخراج و نشان دادند که ارزش ها دارای دو بعد فردی و اجتماعی هستند. براساس یافته های کیفی فوق، پرسش نامۀ پژوهشی و عملی برای سنجش ارزش ها در مدارس ابتدایی به دست آمده است.}, keywords_fa = {سند ملی برنامه درسی ,ارزش‌های فردی و اجتماعی ,مدارس ابتدایی ,تحقق ارزش‌ها ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4180}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/3_88.pdf} }