@article { author = {, Zhra and Mohiti Ardakan, Mohammad Ali}, title = {واکاوی تأثیر اصل قدرت مطلق الهی در تعلیم و تربیت اسلامی}, journal = {معرفت 295، تیر 1401}, volume = {31}, number = {4}, pages = {37-48}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی تأثیر اصل قدرت مطلق الهی در تعلیم و تربیت اسلامی}, abstract_fa ={علوم انسانی بر مبانی گوناگونی استوار است که می توان آنها را در پنج دستة مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی، دین شناختی و ارزش شناختی طبقه بندی کرد. یکی از مبانی دین شناختی علوم انسانی، قدرت مطلق الهی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد است تأثیر این مبنا را در حوزة تعلیم و تربیت اسلامی نشان دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که هرچند انسان موجودی مختار، با اراده و دارای قدرت است و همین ویژگی ها او را تربیت پذیر کرده است؛ اما توانایی او در طول قدرت الهی است. به همین دلیل، انسان معتقد می کوشد تا روش تربیتی ای را برگزیند که در افکار و اعمال خویش هیچ گاه خود را از سیطرة قدرت الهی خارج نداند. همچنین، انسان که مرکب از جسم و روح است، ساحت های بینشی، گرایشی و رفتاری دارد؛ ساحت هایی که می توانند در حوزة تعلیم و تربیت به شکوفایی رسیده و در مسیر صحیح پرورش یابند. در سایة تعلیم و تربیت صحیح، جهان بینی فرد شکل می گیرد و بینش ها و گرایش های او در مسیر رسیدن به هدف نهایی وجودی انسان جهت دهی می شود و در نهایت، انسان با پذیرش قدرت مطلق الهی و توجه به ربط و وابسته بودن خود در تمام ابعاد فکری و حرکتی، رفتاری توحیدی و خدامحوری پیدا می کند.}, keywords_fa = {علوم انسانی ,اختیار ,تعلیم و تربیت اسلامی ,قدرت مطلق الهی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4181}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_84.pdf} }