@article { author = {, Zhra and Mohiti Ardakan, Mohammad Ali}, title = {واکاوی تأثیر اصل قدرت مطلق الهی در تعلیم و تربیت اسلامی}, journal = {معرفت 295، تیر 1401}, volume = {31}, number = {4}, pages = {37-48}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Human sciences are based on various foundations that can be classified into five categories: epistemological, ontological, anthropological, religious and value-based. One of the theological foundations of human sciences is the absolute power of God. Using the descriptive-analytical method, the present research tries to show the effect of this foundation on the field of Islamic education. The findings of the research indicate that although man is a free and powerful being and these characteristics make him amenable to education, his ability is hierarchically under the divine power. For this reason, a believer tries to choose an educational method that never makes him feel free from the control of divine power in his thoughts and actions. Also, human beings, who are composed of body and soul, have aspects of belief, tendency and behavior, areas that can flourish in the field of education and training and grow in the right direction. In the light of correct education and upbringing, the worldview of the individual is formed and his insights and tendencies are directed towards reaching the ultimate goal of human existence. Finally, by accepting the absolute power of God and paying attention to his relatedness and dependence in all intellectual and practical dimensions, man can adopt a monotheistic and God-oriented attitude.}, keywords = {divine absolute power, Islamic education, free will, human sciences., }, title_fa = {واکاوی تأثیر اصل قدرت مطلق الهی در تعلیم و تربیت اسلامی}, abstract_fa ={علوم انسانی بر مبانی گوناگونی استوار است که می توان آنها را در پنج دسته‌ی مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی، دین شناختی و ارزش شناختی طبقه بندی کرد. یکی از مبانی دین شناختی علوم انسانی، قدرت مطلق الهی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد است تأثیر این مبنا را در حوزه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی نشان دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که هرچند انسان موجودی مختار، با اراده و دارای قدرت است و همین ویژگی ها او را تربیت پذیر کرده است؛ اما توانایی او در طول قدرت الهی است. به همین دلیل، انسان معتقد می کوشد تا روش تربیتی ای را برگزیند که در افکار و اعمال خویش هیچ گاه خود را از سیطره‌ی قدرت الهی خارج نداند. همچنین، انسان که مرکب از جسم و روح است، ساحت های بینشی، گرایشی و رفتاری دارد؛ ساحت هایی که می توانند در حوزه‌ی تعلیم و تربیت به شکوفایی رسیده و در مسیر صحیح پرورش یابند. در سایه‌ی تعلیم و تربیت صحیح، جهان بینی فرد شکل می گیرد و بینش ها و گرایش های او در مسیر رسیدن به هدف نهایی وجودی انسان جهت دهی می شود و در نهایت، انسان با پذیرش قدرت مطلق الهی و توجه به ربط و وابسته بودن خود در تمام ابعاد فکری و حرکتی، رفتاری توحیدی و خدامحوری پیدا می کند.}, keywords_fa = {علوم انسانی ,اختیار ,تعلیم و تربیت اسلامی ,قدرت مطلق الهی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4181}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/4_84.pdf} }