@article { author = {, Mohammadkazem and Najafi, Hassan}, title = {نقش تفکر در آموزش مفاهیم دینی از دیدگاه استاد علی صفایی حائری}, journal = {معرفت 295، تیر 1401}, volume = {31}, number = {4}, pages = {49-56}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش تفکر در آموزش مفاهیم دینی از دیدگاه استاد علی صفایی حائری}, abstract_fa ={پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش تفکر در آموزش مفاهیم دینی از دیدگاه استاد علی صفایی حائری انجام شد. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بود. نتایج نشان داد که تفکر در لغت به معنای تأمل است و در اصطلاح و تعریف استاد صفایی به معنای حل مجهولات است. ایشان سه نوع دین ارثی ـ سنتی، و احساسی ـ عاطفی را مطرح کرده اند و دین اصیل نظر مختار ایشان بود. دین اصیل دینی است که مبنای آن شناخت است، شناختی که ابعاد مختلف انسان و هستی را روشن می کند. این شناخت به وسیله تفکر حاصل می شود و تفکر با طرح سؤال ایجاد می شود؛ منتها سؤالات باید حساب شده و مبنایی باشند و این وظیفه مربی است که بتواند راه را کوتاه و زمان را مغتنم بشمارد و با ایجاد سؤالاتی مبنایی و اساسی ذهن متربی را به جولان درآورد و او را یاری کند تا به پاسخ های این سؤالات برسد. اما لازمه و مقدمه واجب برای تفکرِ صحیح، داشتن معلومات یا مواد خام و آزادی از تقلیدها و تلقین ها و... می باشد. جمع آوری اطلاعات و معلومات با تدبر و رهایی از اسارت ها با تعقل مرتفع می گردد. لذا تفکر با همراهی تدبر و تعقل می تواند در آموزش مفاهیم دینی راهگشا باشد.}, keywords_fa = {دین ,دیدگاه استاد صفایی حائری ,هدایت مبتنی بر تفکر ,تکامل درک دینی ,آموزش مفاهیم دینی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4182}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/5_84.pdf} }