@article { author = {Hoseini, Sayyed Mehdi}, title = {حقیقت خوف و رجا از منظر آیت‌الله مصباح یزدی و آثار تربیتی آن دو}, journal = {معرفت 295، تیر 1401}, volume = {31}, number = {4}, pages = {57-66}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Khowf and raja (fear and hope) are among the most famous titles in Islamic education, which are translated as "tars and omid" in Persian. Fear and hope have a fundamental effect on human behavior and most human behaviors are formed based on them. The research question deals with the reality of fear and hope and their educational effects. Explaining and understanding the truth of fear and hope and stating their educational effects will help religious education instructors to use the behavioral mechanism of fear and hope in the education of their students. The reality of fear and hope was investigated in the works of Ayatullah Misbah Yazdi through the descriptive-analytical method. From the point of view of Ayatullah Misbah Yazdi, all human behaviors are formed based on three main motivations: the love of survival, the love of perfection, and the love of pleasure. Man is constantly looking for survival, perfection and pleasure and always fights against obstacles to achieving them. Man likes to gain benefits and protect himself from harm, and that is why fear and hope are formed in man. Fear has effects such as divine piety, abandoning ambitions, resistance against the temptations of the devil and the whims of the soul; hope also has effects such as eagerly striving for righteous deeds, repentance and returning to God. }, keywords = {Ayatullah Misbah Yazdi, khowf, raja, fear, hope, education, human., }, title_fa = {حقیقت خوف و رجا از منظر آیت‌الله مصباح یزدی و آثار تربیتی آن دو}, abstract_fa ={دو عنوان «خوف و رجا» از معروف ترین عناوین در معارف اسلامی هستند که در فارسی به «ترس و امید» ترجمه شده است. خوف و رجا در رفتار انسان تأثیر اساسی دارند و اغلب رفتارهای انسان بر پایه خوف و رجا شکل می گیرند. مسئلۀ پژوهش، چیستی خوف و رجا و آثار تربیتی آن دو است. تبیین و تفهیم حقیقت خوف و رجا و بیان آثار تربیتی آن، به مربیان تربیت دینی کمک می کند در تربیت متربیان خود از سازوکار رفتاری خوف و رجا در انسان استفاده کنند. حقیقت خوف و رجا  با روش توصیفی ـ تحلیلی در آثار آیت الله مصباح یزدی مورد بررسی قرار گرفت. از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی همه رفتارهای انسان براساس سه انگیزۀ اصلی: حب بقا و حب کمال و حب لذت شکل می گیرند. انسان پیوسته دنبال بقا و کمال و لذت است و با موانع این سه نیز همواره مبارزه می کند. انسان دوست دارد منافع را به دست آورد و خود را از ضرر نگهدارد و براین اساس خوف و رجا در انسان شکل می گیرند. خوف آثاری مثل تقوای الهی، ترک جاه طلبی، ایمنی در مقابل وسوسه های شیطان و هوای نفس دارد و رجا نیز آثاری مثل تلاش و اشتیاق عمل صالح و توبه و بازگشت به سوی خدا دارد.}, keywords_fa = {امید ,ترس ,انسان ,خوف ,رجا ,تربیت ,آیت‌الله مصباح یزدی ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4183}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/6_87.pdf} }