@article { author = {, Hamid and , Najmeh}, title = {تبیین نظریه آموزش ‌و پرورش آزاد و تطبیق آن با آموزه‌های تعلیم و تربیت اسلامی}, journal = {معرفت 295، تیر 1401}, volume = {31}, number = {4}, pages = {75-84}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین نظریه آموزش ‌و پرورش آزاد و تطبیق آن با آموزه‌های تعلیم و تربیت اسلامی}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر، تبیین نظریۀ آموزش و پرورش آزاد و تطبیق آن با آموزه های تعلیم و تربیت اسلامی است. برای دستیابی به این هدف از روش های تحلیلی ـ تطبیقی استفاده شده است. اطلاعات موردنیاز پژوهش از طریق مطالعه اسناد و مدارک جمع آوری و تجزیه و تحلیل نتایج آن نیز براساس روش برودی در چهار مرحلة توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد؛ مبانی نظریه آموزش و پرورش آزاد مشتمل بر هفت مبنای اصلی ازجمله ارزشمندی فی نفسۀ دانش، تعلیم و تربیت عمومی، تربیت شهروند آزاد، همبستگی دانش و ذهن، وحدت در دانش و کثرت در واقعیت، تربیت عقلانیت، و تساوی در بهره گیری از فرصت هاست. نظریه آموزش و پرورش آزاد با آموزه های تعلیم و تربیت اسلامی دارای وجوه مشترکی از قبیل: تأکید بر عقلانیت، انتخاب و اراده فردی، ارزش ذاتی دانش و... است. اما این نظریه با آموزه های تعلیم و تربیت اسلامی دارای وجوه افتراقی از قبیل: توجه به دین به عنوان امری شخصی، فردمحوری، فروکاهش منابع کسب معرفت، نخبه گرایی، کثرت گرایی معرفت شناختی و کم توجهی به حرفه آموزی در آموزش و پرورش آزاد است.}, keywords_fa = {نظریه ,تطبیق ,تعلیم و تربیت اسلامی ,آموزش ‌و پرورش آزاد ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4185}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/8_80.pdf} }