TY - JOUR ID - 4186 TI - تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسی و ارائة راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 2 LA - fa SN - 1023-6015 AU - Mohsen, AD - دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی AU - Irandokht, AD - دانشیار - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی AU - , AD - دانشیار - علّامه طباطبائی AU - Ahmad, AD - دانشیار - گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 31 IS - 4 SP - 85EP - 95حماسه ,کودک ,شجاعت‌پروری ,تربیت حماسی ,شاهنامۀ فردوسی ,DO - AB - تربیت حماسی ازجمله ساحت های مهم تربیتی است که نقش بسزایی در تربیت نسلی شجاع، عدالت خواه، نوع دوست، مبارز، قوی و نترس، ظلم ستیز و مانند آن دارد. یکی از این مؤلفه های مهم حماسی، شجاعت و دلاوری است. شجاعت محوری ترین عنصر حماسی در شاهنامة فردوسی به شمار می رود. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسی و ارائة راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان صورت پذیرفته است. روش این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی است و از حیث جمع آوری اطلاعات به شیوۀ تحلیلی واستنباطی نگاشته شده است. جامعۀ پژوهش، شاهنامه فردوسی و آثار وابسته به آن بوده است. یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که حکیم ابوالقاسم فردوسی شجاعت و مبارزه را با عقلانیت و اخلاق مداری توأم کرده و عشق به وطن و دیگردوستی را جایگزین خوددوستی کرده که با استنباط از آن می توان در قالب مؤلفه هایی همچون روش الگویی، قصه گویی، آموزش تفکر انتقادی، توکل، مراقبه، خودگردانی، در تربیت حماسی کودکان تأثیرگذار بود. UR - https://marifat.nashriyat.ir/node/4186 L1 - https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/9_39.pdf ER -