@article { author = {Mesbahe Yazdi, Mohammad Taqi}, title = {کاربردهای عقل، نفس، قلب و صدر در مباحث اخلاقی}, journal = {معرفت 296، مرداد 1401}, volume = {31}, number = {5}, pages = {5-9}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1023-6015}, eissn = {2980-8383}, doi = {}, abstract = {Abstract Many books on ethics have emphasized that desirable morality is based on reason and undesirable morality is based on the evil-prompting self. Based on such arguments, some might assume that there are two opposing forces within man. However, this is not true. This is due to the verbal association and different usages of the word ethics, which is sometimes used in a real sense and sometimes in a figurative sense. Therefore, it is necessary to pay attention to such specific words and terms. According to the enlightening verses of the Qur’an, potentially there are two types of tendencies within every human being: tendency towards sins and bad deeds and tendency towards things that lead to human perfection and happiness. Therefore, in every human being, there is both a tendency towards good and a tendency towards evil. It is up to man to control his desires and rise by using reason or to fall by pursuing his sensual desires. }, keywords = {intellect, soul, evil-prompting self, Heart, }, title_fa = {کاربردهای عقل، نفس، قلب و صدر در مباحث اخلاقی}, abstract_fa ={در کتب اخلاقی تأکید شده است که اخلاق مطلوب آن است که موافق حکم عقل و اخلاق نامطلوب مطابق حکم نفس باشد. از این گونه تعابیر، این شبهه به وجود می آید که گویا دو نیروی متضاد در درون آدمی وجود دارد. درحالی که چنین نیست؛ این امر ناشی از اشتراک لفظی و کاربردهای متفاوت واژه اخلاق است که گاهی لفظ در معنای حقیقی و گاهی در معنای مجازی به کار می رود. ازاین رو، ضروری است که واژگان و اصطلاحات خاص آنها مورد توجه قرار گیرد.     براساس آیات نورانی قرآن، در درون هر انسانی، بالقوه دو نوع گرایش وجود دارد: گرایش به اموری که انجام آن گناه و کارهای بد، و گرایش به اموری که موجب کمال و سعادت آدمی است. بنابراین، در هر انسانی، هم گرایش به خیر و هم گرایش به شر وجود دارد. انسان قادر است با استفاده از عقل، میل خود را کنترل و تکامل یابد و یا با تبعیت از نفس سقوط کند.}, keywords_fa = {نفس ,قلب ,عقل ,نفس اماره ,}, url = {https://marifat.nashriyat.ir/node/4188}, eprint = {https://marifat.nashriyat.ir/sites/marifat.nashriyat.ir/files/article-files/1_94.pdf} }